Hvorfor siger det knæk?

Når en kiropraktor løsner et led, skabes der undertryk i leddet. Det medfører at gasserne i ledvæsken samles til en større boble, som frigives fra leddet. Dette kan ofte medfører et hørbart "knæk"

Er hyppig behandling skadelig?

Nej, det er der intet der tyder på. Tværtimod hjælper behandlingen dine led til at holde sig sunde på den korte og den lange bane.

Må jeg tage smertestillende?

Ja. Du må gerne tage smertestillende samtidig med behandling.

Hvornår får jeg det bedre?

Det er meget individuelt. Nogle får det bedre allerede efter få behandlinger, mens andre skal bruge længere tid. Det afhænger af problemets omfang, patientens alder, arbejde, fysisk form, kost mm.

Hvor mange gange skal jeg komme?

Behovet for behandling er forskellig fra patient til patient. Forløbet aftales mellem den enkelte og kiropraktoren. Nogle bruger kiropraktik til at fjerne akutte smerter, mens andre bruger det forebyggende sammen med motion.

Kan alle tåle kiropraktisk behandling?

Ja ! Kiropraktoren behandler hver patient efter netop dennes behov.

Er der bivirkninger ved behandlingen?

Nogle patienter oplever en forbigående ømhed et døgns tid efter behandlingen. Herudover er der ikke bivirkninger, når behandlingen udføres af en kiropraktor

Hvorfor får vi ondt i ryggen?

Man troede tidligere at en forkert bevægelse eller et uheldigt løft ofte var årsagen til ondt i ryg eller nakke – et såkaldt hold i ryggen, hekseskud mm.

Mere og mere forskning samt klinisk erfaring peger dog i en anden retning. Langt de fleste rygsmerter har nok været undervejs gennem længere tid. Her kan vi tale om måneder og endda år.

Det kan fx illustreres således:

Vi læsser løbende hø på ryggen af kamelen, og det går fint med de første 999 strå – men når vi så lægger det sidste strå på, knækker kamelen sammen. Det er altså lige så væsentligt at fokusere på de første strå som de sidste ! Det sidste strå kan sidestilles med den forkerte bevægelse, der udløste smerterne.

Stråene på kamelens ryg kan være en blanding af mange ting : uhensigtsmæssige belastninger over tid, stress, søvnunderskud, dårlig kropsholdning, depression, traumer mm. Med et flot ord er årsagen MULTI-FAKTORIEL !