Albue

Albue:

Smerter i eller i området omkring albuen opstår almindeligvis på ydersiden eller på indersiden af albuen og mærkes typisk, når du skal holde fast i noget, løfte eller i det hele taget bruge dine hænder.

Skader på eller i albuen sker ofte i forbindelse med arbejde eller i forbindelse med sport – og skyldes ofte overbelastninger.

De allerfleste albuesmerter går over af sig selv. Hvis ikke smerterne forsvinder, eller i hvert fald er aftagende efter nogle dage, er det vigtigt at få afklaret præcist, hvor smerten kommer fra.

I nogle tilfælde skyldes albuesmerter såkaldte "udstrålende smerter" fra lidelser i skulder, nakke, håndled eller hjerte.

Smerter på indersiden af albuen:

Opstår typisk over tid. Albuen føles øm, når man trykker på dens inderside, og der kan være en sovende fornemmelse i armen. Smerterne forværres ved brug af hånden. Der er ømhed, når man trykker mod knoglen på indersiden af albuen samt musklerne nedenfor, og smerterne stråler ud til både over- og underarm.

Selvom der kan være mange smerter, og selvom det kan tage lang tid at komme sig helt over generne, er de oftest godartede.

Smerter på ydersiden af albuen:

Opstår typisk gradvist. Albuen er øm, når man trykker på dens yderside omkring knoglefremspringet, og der kan være en sovende fornemmelse i armen. Smerterne forværres når hånden bruges. Der er ømhed, når man trykker mod knoglen på ydersiden af albuen, samt i muskulaturen lige nedenfor.

Smerterne kan stråle op i overarmen og ned langs underarmens yderside. Der kan komme en fornemmelse af svaghed i håndleddet, så man har svært ved at gøre ting, der kræver, at man bruger kræfterne i hånden.

Selv om der kan være mange smerter, og selvom det kan tage lang tid at behandle tilstanden, og komme sig helt over generne, er de oftest godartede.