Hofter

Hofter:

Smerter, der er relateret til hofteleddet dækker over et relativt stort område og er ikke så nemme at afgrænse som f.eks. smerter i knæet eller albuen. Det skyldes, at leddet er omgivet af lysken, de store muskelgrupper i balden, bækkenets muskler på siden og lårets øverste muskler på forsiden. Desuden passerer rigtig mange nerver forbi hofteleddet. Smerter i lysken, smerter på forsiden af låret, i balden, på ydersiden af hoften og låret, eller endda smerter ved knæet, kan stamme fra hofteleddet, men de kan også stamme fra lænden, bækkenet eller de indre organer i maveregionen eller bækkenet.

Hos den voksne og ældre befolkning opstår mange tilfælde af smerter i hoften ved udøvelse af idræt eller sport, men faktisk sker det, i modsætning til børn og teenagere, oftere ved udførelse af almindelige dagligdags aktiviteter hvor hoften kommer i yderstilling. Det kan være som at stå på eller af en cykel, stige ind og ud af bilen eller hvis man har siddet for meget på hug i haven og luget ukrudt! Aftager smerterne eller generne ikke inden for en uges tid, eller vender smerterne tilbage, er det vigtigt at få det undersøgt og finde ud af, hvor smerterne kommer fra og hvad problemet er.

Smerter i hoften hos unge og yngre mennesker (under 35 år) opstår som regel ved et vrid, en overbelastning eller en forkert belastning og er ofte forbundet med udøvelse af idræt eller sport. Aftager smerterne eller generne ikke inden for nogle dage, eller vender smerterne tilbage næste gang man dyrker sport, er det vigtigt at få det undersøgt og finde ud af hvor smerterne kommer fra. Er det fra selve hofteleddet, muskler, sener eller slimsæk omkring hoften eller stammer smerterne fra ryggen eller bækkenet. I sjældne tilfælde kan smerter i hofteregionen vise sig at stamme fra de indre organer i maven.

Det er ikke ualmindeligt, at børn får ondt i hoften/lysken. De er aktive, løber, leger måske vildt, og falder ind i mellem og slår sig. Smerterne forsvinder som regel efter nogle få dage. Hvis barnet får tiltagende ondt i området, med smerter, der varer mere end nogle dage, og hvis barnet ikke kan strække hofteleddet eller halter når det støtter på benet, bør det undersøges nærmere

Ved smerter i og omkring hofte og lyske, er det vigtigt at søge hjælp hos fx kiropraktor, så problemet kan undersøges, diagnosticeres og behandles rigtigt.