Lænd og bækken

Lænd / Bækken:

Lændesmerter kan defineres som smerter i området, der strækker sig fra det nederste ribben til overgangen mellem balle og lår. Smerter i lænden er den hyppigste form for smerter fra muskler og led, og er så almindelige, at godt halvdelen af alle voksne vil opleve at have lændesmerter i løbet af et år,

”Hold i ryggen”, ”en nerve i klemme” og ”låsning i lænden” er nogle af de mange betegnelser, der bruges om smerter i ryggen, der kommer pludseligt. Smerterne kan være så voldsomme, at de gør dig stort set ude af stand til at bevæge ryggen. Hold i ryggen kan i nogle tilfælde også give smerter, der mærkes og nærmest stråler ud i benene.

Langvarige lændesmerter bliver ofte kaldt ”kroniske”. Kronisk betyder i denne sammenhæng, at smerterne har været til stede i minimum 3 måneder, men det betyder ikke, at smerterne ikke kan forandre sig eller helt forsvinde. Derfor er det i virkeligheden mere beskrivende at tale om langvarige smerter og tilbagevendende eller episodiske smerter.

Der findes forskellige behandlinger for lændesmerter, som alle har til formål at mindske smerterne og hjælpe dig tilbage til din normale funktion hurtigst og bedst muligt.

Følgende kan indgå i et behandlingsforløb hos kiropraktoren:

Rådgivning om, hvordan du skal forholde dig i din hverdag, mens du har ondt.

Manipulations- og mobiliserende behandling, forskellige massageteknikker og anden bløddelsbehandling.

Isbehandling.

Øvelser og træning.

Bækkensmerter:

Bækkenet udgøres af korsbenet, de to store hofteskåle og den omgivende muskulatur. Bækkenet er rygsøjlens fundament. Meget ofte stammer problemer med skævhed af rygsøjlen fra skævhed og ubalance i bækkenet. De tre led i bækkenet udsættes dagligt for store belastninger. Således er det ikke ualmindeligt, at have symptomer fra bækkenet, også hvis man ikke er en gravid kvinde (om end disse meget ofte lider af gener fra bækkenet.

Typisk føles smerterne fra bækkenet i eller omkring bækkenleddet (SI-leddet), som findes umiddelbart under ”smilehullerne” nederst i lænden. Smerten kan stråle noget ud i balden og til tider også i lysken

Hos gravide:

Under graviditeten ændres kvindens hormonbalance og belastningen forøges og forskydes i udpræget grad, i løbet af kort tid. Den hormonale ændring med betydning for bækkenet er udskillelsen af hormonet. Relaxin som forbereder bækkenet på fødslen og den udvidelse af bækkenet, som fødslen kræver. Det er således et hormon, som blødgører ledbånd og derved løsner leddene op til større bevægelighed.

Da dette sker samtidig med en hurtig og betragtelig vægtforøgelse sker det, at et eller flere af bækkenets led bliver for løse. Således opstår tilstanden kaldet bækkenløsning oftest. Den er forbundet med en meget akut smerte ved vægtbærende aktivitet (dvs. stående, gående eller enhver anden aktivitet, som foregår på fødderne).

Den mest akutte smerte stammer oftest fra SI-leddet mellem korsbenet og hofteskålen. Smerten kan føles i balden, på forsiden af låret, i lysken, i baglåret og/eller over SI leddet (umiddelbart under ”smilehullerne” nederst i lænden). Den mest almindelige behandling af denne lidelse er hvile og sengeleje i den resterende del af graviditeten. Dette er dog ikke optimalt for hverken foster eller moder og hvis det kan, skal det undgås.

Kiropraktoren behandler naturligvis ikke de hypermobile led med manipulationer, men søger snarer at stabilisere de hypermobile led og frigøre de fastlåste led. Dette sker ved at genoprette muskelfunktionen ved specifik massage og øvelser, ved at stabilisere leddet med et såkaldt trokanterbælte, samt at stimulere leddet til at genfinde den normale stilling og funktion. Det er ikke altid nemt og kræver samarbejde og tålmodighed, da kroppen har konstant vægtforøgelse og hormonforandringerne imod sig. Ofte må behandlingen fortsætte med kortere eller længere intervaller helt op til fødslen.